Description: Områden med beskrivningar som utpekats i kommunala bevarandeprogram för kulturmiljön. I de fall där inget program är framtaget har kulturhistoriska byggnadsinventeringar använts. Observera att det analoga underlaget till datasetet spänner över en lång tidsperiod med varierande kvalite vad gäller kartmaterialet. Används som referensmaterial och inte som exakta avgränsningar.
Description: Områden vilka av Riksantikvarieämbetet utpekats som riksintresse för kulturmiljövård, enligt 3 kap. 6 § miljöbalken.Gränserna för riksintresseområden är inte absoluta, utan indikerar att värden eller egenskaper av högt allmänt intresse enligt Hushållningsbestämmelserna i 3 kapitlet i miljöbalken finns att ta hänsyn till.13/11 2020 kommer Shape-filen som finns tillgänglig ändra namnsättning från RAA_RI_kulturmiljovard_MB3kap6 till raa.RAA_RI_kulturmiljovard_MB3kap6
Description: Naturminnen enligt Miljöbalken kap 7 § 10.Länsstyrelse eller kommun får förklara ett särpräglat naturföremål som behöver särksilt skydd eller vård som naturminne. Beslutet får avse ett så stort område på marken som krävs för att bevara naturminnet och ge det tillräckligt utrymme.
Description: Träd grövre än 1 meter i diameter i brösthöjd (Jätteträd >1m), träd grövre än 40 cm i diameter och med en utvecklad hålighet (grovt hålträd), hamlade träd, träd med förekomst av rödlistad art och/eller intressant signalart, blivande jätteträd, dvs träd som är 300-313cm i omkrets. Innehåller träd inventerade tom dec 2020 (inventeringen fortsätter).(GI) Grön infrastruktur
Ledgradering
(
type: esriFieldTypeString, alias: Ledgradering, length: 300
, Coded Values:
[Grön- Jämn terräng, fast underlag, framkomlig med rullstol Grön- Jämn terräng, fast underlag, framkomlig med rullstol: Grön- Jämn terräng, fast underlag, framkomlig med rullstol Grön- Jämn terräng, fast underlag, framkomlig med rullstol]
, [Blå- Varierande terräng, mer än 50% av etappen går på asfalt- eller grusväg Blå- Varierande terräng, mer än 50% av etappen går på asfalt- eller grusväg: Blå- Varierande terräng, mer än 50% av etappen går på asfalt- eller grusväg Blå- Varierande terräng, mer än 50% av etappen går på asfalt- eller grusväg]
, [Röd- Varierande terräng, mer än 50% av etappen går på naturstig Röd- Varierande terräng, mer än 50% av etappen går på naturstig: Röd- Varierande terräng, mer än 50% av etappen går på naturstig Röd- Varierande terräng, mer än 50% av etappen går på naturstig]
, ...1 more...
)
Color: [0, 0, 0, 255] Background Color: N/A Outline Color: N/A Vertical Alignment: bottom Horizontal Alignment: center Right to Left: false Angle: 0 XOffset: 0 YOffset: 0 Size: 8 Font Family: Arial Font Style: normal Font Weight: normal Font Decoration: none
Name: Riksintresse högexploaterad kust MB 4kap 4§ (LST)
Display Field: NAMN
Type: Feature Layer
Geometry Type: esriGeometryPolygon
Description: Detta kartlager visar Länsstyrelsernas tolkning av de områden som riksdagen beslutat är av riksintresse för högexploaterad kust enligt 4 kap. 4 § miljöbalken. Denna bestämmelse har sitt ursprung i lagen (1987:12) om hushållning med naturresurser m.m. Då riksdagen fattade beslut om riksintresset fanns den geografiska avgränsningen enbart beskriven i text med ortsnamn och/eller andra geografiskt fasta punkter, samt en grov illustration i förarbetena (prop. 1985/86:3). Länsstyrelserna har senare gjort en mer preciserad tolkning av den geografiska avgränsningen i samråd med berörda kommuner.Observera att detta gis-skikt endast är en indikativ tolkning av gränserna. För aktuell avgränsning se gällande översiktsplan. Det är i den kommunala översiktsplaneringen som innebörden av de geografiska riksintressebestämmelserna i 4 kap miljöbalken kan konkretiseras.För mer information om bakgrunden till riksintressebestämmelserna, se Boverkets vägledning i PBL kunskapsbanken: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/Allmant-om-PBL/teman/riksintressen/riksintressen-enligt-4-kap-mb/
Description: Områdena i filen är utpekade av Naturvårdsverket som riksintresse för naturvård, enligt 3 kap. 6 § miljöbalken.Gränserna för riksintresseområden är inte absoluta, utan indikerar att värden eller egenskaper av högt allmänt intresse enligt Hushållningsbestämmelserna i 3 kap. miljöbalken finns att ta hänsyn till__Ur miljöbalken:6 § Mark- och vattenområden samt fysisk miljö i övrigt som har betydelse från allmän synpunkt på grund av deras naturvärden eller kulturvärden eller med hänsyn till friluftslivet skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt skada natur- eller kulturmiljön. Behovet av grönområden i tätorter och i närheten av tätorter skall särskilt beaktas.Områden som är av riksintresse för naturvården, kulturmiljövården eller friluftslivet skall skyddas mot åtgärder som avses i första stycket.13/11 2020 kommer Shape-filen som finns tillgänglig ändra namnsättning från NV_RI_naturvard_MB3kap6 till nv.NV_RI_naturvard_MB3kap6
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN><SPAN>De riksintressen som kan redovisas öppet redovisas med en specifik avgränsning. Till dessa finns olika typer av påverkansområde, så som buller och annan risk, för att illustrera vilka områden som vi behöver få in remisser inom.</SPAN></SPAN></P><P><SPAN><SPAN>För de riksintressen som omfattas av sekretess redovisas endast ett påverkansområde övrigt. Dvs där inom göms det ett riksintresse men vi kan inte redovisa exakt var. Inom hela påverkansområdet behöver vi alla plan- och lovärenden på remiss.</SPAN></SPAN></P><P><SPAN><SPAN>Områden av betydelse finns också, och de redovisas då på liknande sätt som riksintressen. Dvs dels med en avgränsning för själva området av betydelse och med påverkansområden. </SPAN></SPAN></P></DIV></DIV></DIV>
Name: Totalförsvaret Påverkansområde för buller eller annan risk
Display Field: OBJECTID
Type: Feature Layer
Geometry Type: esriGeometryPolygon
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN><SPAN>De riksintressen som kan redovisas öppet redovisas med en specifik avgränsning. Till dessa finns olika typer av påverkansområde, så som buller och annan risk, för att illustrera vilka områden som vi behöver få in remisser inom.</SPAN></SPAN></P><P><SPAN><SPAN>För de riksintressen som omfattas av sekretess redovisas endast ett påverkansområde övrigt. Dvs där inom göms det ett riksintresse men vi kan inte redovisa exakt var. Inom hela påverkansområdet behöver vi alla plan- och lovärenden på remiss.</SPAN></SPAN></P><P><SPAN><SPAN>Områden av betydelse finns också, och de redovisas då på liknande sätt som riksintressen. Dvs dels med en avgränsning för själva området av betydelse och med påverkansområden. </SPAN></SPAN></P><P><SPAN /></P></DIV></DIV></DIV>
Description: <DIV STYLE="text-align:Left;"><DIV><DIV><P><SPAN><SPAN>De riksintressen som kan redovisas öppet redovisas med en specifik avgränsning. Till dessa finns olika typer av påverkansområde, så som buller och annan risk, för att illustrera vilka områden som vi behöver få in remisser inom.</SPAN></SPAN></P><P><SPAN><SPAN>För de riksintressen som omfattas av sekretess redovisas endast ett påverkansområde övrigt. Dvs där inom göms det ett riksintresse men vi kan inte redovisa exakt var. Inom hela påverkansområdet behöver vi alla plan- och lovärenden på remiss.</SPAN></SPAN></P><P><SPAN><SPAN>Områden av betydelse finns också, och de redovisas då på liknande sätt som riksintressen. Dvs dels med en avgränsning för själva området av betydelse och med påverkansområden. </SPAN></SPAN></P><P><SPAN /></P></DIV></DIV></DIV>